Hilde Gams is afgestudeerd als koordirigent bij Klaas Stok en Geert-Jan van Beijeren aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle. Daarnaast heeft ze Schoolmuziek en West-Afrikaanse percussie gestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam. Ook volgde ze opleidingen koordirectie bij Rob Vermeulen en Caroline Westgeest en lessen bij dirigenten Maria van Nieukerken en Tone Bianca Sparre Dahl. Bij Elena Vink studeerde ze zang als bijvak tijdens de opleiding Koordirectie. Ook volgde zij zang- en ademlessen bij Paul Triepels en zanglessen bij Francine van der Heijden om zich als mezzo verder te ontwikkelen.
Sinds 2002 werkt Hilde als dirigent bij diverse koren, van beginnend tot gevorderd en als workshopleider voor zang en percussie bij o.a. Stichting Buitenkunst. Zij verdiepte zich in koormuziek uit de renaissance en vroeg-barok en daarnaast in romantiek en hedendaagse koormuziek. Ook met wereldmuziek weet zij raad. Uit welke periode, genre of windstreek de muziek ook komt, zij zoekt naar de energie en zeggingskracht binnen de stijl en probeert deze zo sprekend mogelijk over het voetlicht te brengen om zangers en luisteraars te beroeren.
Sinds mei 2021 is zij dirigent bij kamerkoor Ton sur ton in Nijmegen. Daarnaast is zij vaste invaller bij kleinkoor Vocare in Arnhem. Ze dirigeerde 11 jaar lang gemengd koor Divertimento in Arnhem. In Nijmegen was zij twee jaar dirigent bij kamerkoor Sequentus. Daarnaast is zij organisator en artistiek leider van het project-kamerkoor Sfinx. Ook verzorgt zij losse zangworkshops en geeft zij percussielessen aan volwassenen. In de zomermaanden geeft zij workshops bij Stichting Buitenkunst.
Als invaldirigent werkte zij bij diverse koren, o.a. bij het Nijmeegs Studentenkoor Alphons Diepenbrock en Muziektheaterkoor de Plaats in Arnhem. Zij was gastdirigent bij o.a. de kamerkoren Mnemosyne, Kalliopé, vocaal ensemble Consorte in Nijmegen en vrouwenkoor Zijdelinks in Arnhem. Ook was ze repetitor bij het USKO (Utrechts Studenten Koor en –Orkest) en workshopleider bij Stichting Pieterskerkconcerten in Utrecht.
Als zangeres was zij betrokken bij projecten van o.a. NEON, MUSA en PA’dam. In corona-tijd was zij oprichter van het kwintet ZIET, een vocaal ensemble waarin zij met diverse collega-dirigenten en -zangers zong en uitwisselde over het vak. Incidenteel coacht zij ook individuele koorzangers, bijvoorbeeld in de aanloop naar audities.
Binnen de West-Afrikaanse percussie verdiepte zij zich in drums en ritmes uit Mali, Senegal en Ghana en studeerde onder meer bij Aly N’Diaye Rose (sabar en bougarabou), Victor Oskam (stokkentechniek en djembé), Ponda O’Bryan (djembé en douns) en Drissa Koné (Malinese djembé en gongon). Ze studeerde 4 maanden aan het Agoro project in Ghana bij diverse masterdrummers, dansers en zangers. Ook studeerde ze een half jaar bij ethnomusicoloog en percussionist Trevor Wiggins (Engeland), gespecialiseerd in Ghanese ritmes en volgde masterclasses bij ethnomusicoloog Rainer Polak (Duitsland), gespecialiseerd in Malinese ritmes en microtiming.